به تبلیغ برتر خوش آمدید

دانستنی هایی درباره درخت خولان دریا یا سنجد تلخ

امروزه درخت خولان دریایی که زادگاه اصلی ان در هیمالایا است نه تنها در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است.

دانستنی های علمی درباره درخت خولان دریا (Sea-buckthorn) یا سنجد تلخ:

 در طی قرون متمادی Seabuckthorn به عنوان میوه ای مغذی با خواص اعجاب آور درخت خولان دریایی به عنوان غذای مکمل درمانی، برای قویتر شدن عضلات و مقاوم شدن بدن اسبهای جنگی در اسیا و اروپا شناخته شده بود با این وجود سالهای زیادی از معرفی آن به عنوان میوه ای اعجاب انگیز به مردم امریکای شمالی نمی گذرد.

امروزه درخت خولان دریایی که زادگاه اصلی ان در هیمالایا است نه تنها در بسیاری از نقاط جهان شناخته شده است بلکه محصولات این درخت میوه از مربا و آبمیوه و ژله تا کرم های محافظت کننده پوست روز بروز در میان مردم محبوبیت بیشتری پیدا می کند.

در این گیاه اعجاب آور بیش از 190 ماده ی بیولوژیک فعال نظیر 6 ویتامین، 22 نوع اسید چرب[1]، 42 نوع چربی و 36 نوع فلاونویید[2]وجود دارد.

دامنه انتشار و گستردگی جغرافیایی درخت خولان دریا:

به خاطر مقاومت شگفت انگیز این گیاه در مقابل تغییرات اب و هوایی دامنه انتشار ان از ارتفاعات پست کنار دریای بالتیک در اروپا تا ارتفاع 5200 متری در دامنه کوه اورست در هیمالایا متفاوت است. در اروپای غربی این گیاه به خاطر خاصیت جذب نمک و تثبیت خاک در کناره های دریا کاشته می شود در حالیکه دراسیای مرکزی محل کاشت ان بیشتر در نواحی بیابانی و خشک است.seabuckthorn میتواند دمای مثبت 40 درجه تا منفی 40 درجه سانتیگراد را تحمل کند و در خاکهای شور و قلیایی به رشد خود ادامه دهد,از ریشه های ضخیم این درختچه به سهولت پا جوشهای بسیاری خارج می شود که خود موجبات انبوه شدن گیاه را در ناحیه ای فراهم می آورد و ازاین جهت است که دراراضی ماسه ای سواحل دریاها برای جلوگیری از حرکت تپه های ماسه ای این درختچه را می کارند تا به سهولت براثر انبوه شدن جلوی پیشرفت این تپه ها را بگیرد.

.بیش از 90 در صد seabuckthorn دنیا در کشورهای چین ، مغولستان، روسیه ، اروپای شمالی و کانادا وجود دارد.

میوه درخت خولان دریا :

میوه ها ترش مزه و گس هستند و معمولا به صورت خام مصرف نمی شوند و از میوه ها به خاطر اسیدیته زیاد ان در تهیه آب میوه و شربت گردد ، رنگ مایل به سبز دارد و دو نوع نروماده دارد. میوه اش کوچک تقریباً کروی به رنگ زرد و نارنجی و دارای طعم ترشی است  استفاده میشود. به طور معمول میوه ها برای نگه داری کمپرس شده و آبمیوه جدا می شود باقیمانده میوه ها که press – cake نامیده می شودبرای استخراج روغن و رنگهای طبیعی زرد و نارنجی و یا درست کردن مربا و ژله و مارمالاد و صدها محصول مختلف دیگر استفاده می شود امروزه اب میوه در بسیاری از کشورهای اسیایی و اروپایی شناخته شده است مثلا در جنوب فرانسه از اب میوه برای درست کردن نوشابه های الکلی و غیر الکلی و در ایتالیا در ساخت نوعی لیکور معروف به نام لیکور توسکانی از ان استفاده می کنند.

چرا seabuckthorn یک super food است؟

میوه کوچک و نارنجی رنگ seabuckthorn که تقریبا نصف یک بلوبری است دوازده برابر بیشتر از یک پرتقال متوسط ویتامین ث و سه برابر یک هویج متوسط ویتامین A دارد مقدار زیاد پروتیین ، فیبر، آنتی اکسیدان ، ویتامینها و مواد معدنی موجوددرseabuckthorn ان را به یک superfood تبدیل کرده است.seabuckthorn یک رژیم ویژه ی گیاهخوران و در واقع میوه ای است که همه ی انچه بدن به ان نیاز دارد را فراهم می کند.

ریشه ها، ساقه ها، برگ ها، گل ها، به ویژه میوه ها ان غنی از مواد مغذی ومواد زیست فعال است،

از دیگر فواید خولان:

-روغن seabuckthorn:

روغن seabuckthorn دارای ویتامینهای A,B1,B2,C,D,K,,E انواع کاروتنویید، فلاونویید ، اسیدهای ارگانیک و بیش از بیست ماده معدنی است

-استفاده از برگ seabuckthorn به عنوان چای گیاهی

از برگ درخت خولان دریا بعد از خشک کردن می توان به عنوان یک چای گیاهی[17] خوب و با خواص بسیار مفید برای ایمنی بدن استفاده کرد. نکته جالب این است که فرایند خشک کردن تغییری در مواد موجود در برگها نمی دهد

seabuckthorn-  مقابله  با سرطان :

Seabuckthorn منبع بسیار غنی از فلاونوییدها ، ویتامین ث و کاروتنوییدها است که با اثرات انتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی نقش بسیار مهمی در مبارزه با سلولهای سرطانی دارند.

-اثر معجزه آسای seabuckthorn بر روی پوست:

استفاده از میوه خولان دریا، پودر کنستانتره ی میوه به صورت خوراکی و یا مصرف مستقیم روغن و یا کرم seabuckthorn بر روی پوست به خاطر وجودمقادیر زیاد ویتامین ث، فلاونویید ها و کاروتنوییدها اثرات شگفت آوری بر روی پوست بدن دارد.مقدار فراوان ویتامین ث در seabuckthorn به خاطر خاصیت کلاژن سازی، پوست صورت را صاف نگه داشته و چین و چروکهای صورت را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد.

-اثر معجزه اسای خولان بر روی قلب و عروق

-نقش میوه خولان دریا در کاهش خستگی و بالا بردن سطح انرژی:

Seabuckthorn با وجود مقادیر بالای ویتامین ث و ویتامین E باعث کاهش تنشهای عضلانی بعد از یک روز کار عضلانی سخت می شود. مقادیر بالای امگا7 در کنار استراحت کافی و کم کردن میزان اضطراب و استرسهای روزانه، انرژی از دست رفته ی بدن شما را باز میگرداند

-اثر میوه خولان دریا در جلوگیری از عفونت و تقویت سیستم ایمنی بدن:

امروزه محققین به اثرحیاتی آنتی اکسیدانها در مقابله با رادیکالهای آزاد در جلوگیری از عفونت پی برده اند. وجود میزان بالای کاروتنوییدها (تقریبا 4/2 برابر بیش از مواد دیگر) اثر قابل ملاحظه ای در مبارزه با عفونت های ویروسی ، انگلی و باکتریایی دارد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره برگ seabuckthorn موجب توقف رشد باکتریها در زخمهای پوستی شده است.

درمان پوستی سنجد تلخ:

یک کرم آبکی واز خانواده انبه می باشد که به سادگی جذب پوست شده و کاربرد اولیه آن به عنوان نرم کننده صورت بوده است,همچنین دردرمان لکه های سرخ و صورتی صورت،چروک صورت،اگزما، ومشکلات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن بی بو است وهیچ گونه روغن های اضافی وعصاره ای به آن اضافه نشده است.

-کرم محافظ پوست سنجد تلخ برای پوست خشک:

این کرم با کمی چربی نباتی (دانه های روغنی) آمیخته شده است.و برای درمان پوست های آسیب دیده و خشک و مراقیت های پوستی روزمره استفاده می شود.عصاره اسطوخودوس و روزماری به این کرم اضافه شده است

-کرم محافظ پوست سنجد تلخ برای فعالیت بیرون از خانه:

این یک کرم قوی بر پایه روغن دانه گل آفتاب گردان است, یک کرم محافظ برای مشتاقان و علاقه مندان برای فعالیت های بیرون از خانه می باشد. یک محافظ قوی برای پوست باغبانان، اسکی بازان، قایقرانان و البته کشاورزان می باشد.

فرآوری درخت خولای دریایی:

قرصهای به دست آمده از میوه این گیاه با تعداد 60 قرص یا کپسول در بسته بندی های متفاوت تا 300 یوآن معادل حدود ششصد هزار تومان به فروش می رسد.

صابون، شامپو، کرم و ماسک صورت و سایر محصولات آرایشی بهداشتی این گیاه به دلیل خاصیت ضد تشعشعی و ویتامینهای متعدد در آلمان، هند و سایر کشورها با قیمت بالا تولید شده و ارزش فراوانی دارد.

دمنوش برگ به صورت چای کیسه ای به ازاء هر 20 دانه در قالب یک بسته با ابعاد 15*10*10 سانتیمتر حدود 150 هزار تومان به فروش می رسد.

به دلیل دو پایه بودن این نهال توصیه می شود حداقل در هر منطقه به فاصله نزدیک نهالهای بذری در یک عرصه کاشته شود.

نکاتی که در مصرف میوه خولان باید به آن دقت کرد:

مقدار مصرف میوه خولان دریا به فاکتورهای متعددی نظیر سن ، میزان سلامتی فرد و وجود یا عدم وجود بیماریهای زمینه ای در فرد بستگی دارد. مطالعات نشان داده است مصرف مربا، شربت، آّب میوه و غذاهای دیگری که با seabuckthorn درست میشوند و یا مصرف کرم های پوستی، ضرری نخواهد داشت ولی اگر seabuckthorn را به عنوان دارو جایگزین کرده اید باید به بعضی نکات در مصرف میوه خولان دریا به عنوان دارو دقت کنیم:

1- با توجه به اثر کاهنده ی فشار خون، در افرادی که فشار خون پایین دارند seabuckthorn باید با احتیاط مصرف شود.

2- با توجه به خاصیت ضد انعقادی و ضد لخته در بیماران بازخمهای عمیق و خونریزی دهنده و یا قبل از جراحی های بزرگ استفاده نشود

3-به خاطر خاصیت ضد انعقادی نباید به طور همزمان با داروهای ضد انعقادی دیگرمثل اسپرین،بروفن، دیکلوفناک ویا وارفارین مصرف شود.

4-مصرف میوه خولان دریا در زمان حاملگی حتما با مشورت پزشک انجام شود.

منبع:سایت سیب آس