به تبلیغ برتر خوش آمدید

تفاوت میان کافه تریا با کافی شاپ

کافه تریا cafeteria:

کلمه کافه تریا در اصل واژه ای اسپانیایی می باشد که نمی توان آنرا از نظر سیستم کاری دقیقاً کافی شاپ نامید زیرا تفاوت هایی عملاً در شیوه و قوانین سرو مواد غذایی در آن وجود دارد گرچه از نظر سرو پاره ای از موا دغذایی و نوشیدنی شبیه کافی شاپ می باشد.

کافه تریا در واقع یک سیستم سرو غذا بوده که در آن از چیدمان میز و صندلی استفاده نشده یا در حد محدود چیدمان صورت می گیرد (کافه تریا از جهت سرویس دهی و چیدمان بسته به درجه و موقعیت مکان انواع مختلف دارد که در آینده در این  باره مطالبی خواهیم داشت).انواع بشقاب غذاهای سرد یا گرم ،ساندویچ ها، نوشیدنیهای معمولاً ساده گرم یا سرد و یا اسنک ها در این سیستم قابل سرو می باشد.

مشتری در این دسته از مراکز سرو غذا قادر به تردد در جلو پیشخوان غذاها بوده و به دلخواه قادر به انتخاب اسنک , غذا یا نوشیدنی دلخواه است که بعد از انتخاب مبلغ سفارش محاسبه و به صندوق پرداخت می شود .

در این سیستم معمولاً منو در ابتدای ورودی در بالای میز پیشخوان نصب می گردد .

بعلت استفاده از تعداد کم پرسنل این دسته از رستورانها در مراکز وسیع و پر جمعیت مانند :بیمارستانها ،مدارس،دانشکده ها،مراکز خرید، موزه ها،.تاسیس می شوند.

در پاره ای از مراکز مثل دانشکده ها یا مدارس ،در کافه تریا سیستم سلف سرویس اعمال می شود بدین ترتیب که مشتری در جلو پیشخوان حرکت کرده و غذا را در سینی مخصوص به دلخواه انتخاب وسپس در پشت میزوصندلی غذا را سرومی کند وسیستم پرداخت از پیش با خرید بن غذا که امروزه  به شیوه کارت الکترونیکی استفاده و شارژ می شود ،صورت می گیرد.در هر صورت در نقاط مختلف دنیا ممکن است شیوه پرداخت یا ارائه سرویس با اندکی تفاوت با یکدیگر صورت گیرد.

در این سیستم سرویس غذا به هیچ وجه در هیچ کجای دنیا نوشیدنی الکلی سرو نمی شود و برای رفاه حال مشتریان ممکن است در مدت زمان بیشتری در طول شبانه روز سرویس ارائه شود  و در پاره ای از مکانها ۲۴ساعته فعالیت داشته باشند.

البته این سیستم سرویس دهی امروزه با پیدایش انواع فست فودها سود اقتصادی خوبی نداشته و بجز در مکانهای خاص که عنوان شد در دیگر مکانهای شهر بندرت تاسیس می شوند.

امروزه نوع جدیدتری این د سته از سرویس دهی تحت نام دهکده غذا یاFood court نامیده می شود که در مراکز خرید یا فرودگاه ها با ارائه انواع غذاها پایه گذاری می شوند گرچه دهکده غذا را می توان در واقع یک نوع سیستم جدید سرویس دهی در رستوران دانست بدین معنی که دهکده غذایی مجموعه ای از رستورانهای فست فود مختلف در کنار هم بوده که مکان نشستن تمام مشتریان این مجموعه بصورت واحد می باشد و قیمت هر پرس غذا توسط صندوق هر رستوران جداگانه محاسبه و قبل از ارائه غذا به مشتری داده  می شود.

فضای کافه تریا:

کافه تریا از سالنی تشکیل شده است با فضای بسیار رنگارنگ و شاد که باعث می شود اشتهای مهمانان زیاد شود و به خوردن شان سرعت بخشد . شکل این سالن ها از طرح و نمونه خاصی پیروی نمی کند اما بیشتر آن ها به صورت مربع یا مستطیل ساخته می شوند . در بعضی از آن ها صندلی هایی با پایه های بلند و تکیه گاه های کوتاه و در بعضی دیگر همانند رستوران ها میز و صندلی هایی در شکل های مختلف قرار دارد

کافی شاپ Coffeeshop:

واژه کافی شاپ همانطور که از اسم آن پیداست از قرن ها پیش مکان سرو قهوه و نوشیدنیهای گرم از این دسته بوده است که در جوامع مختلف اسامی متفاوتی داشته است بعنوان نمونه در فرانسه و پرتقال با نام Café ،در اسپانیا Cafeteria،ایتالیا Café ،آلمان café یا kaffeehaus،ترکیه kahvehane،ایران قهوه خانه شناخته می شود.

درکل کافی شاپ مکانی با شباهت هایی بین کافه تریا و رستوران می باشد از این جهت که در کافی شاپ بشقاب های غذای گرم که زمان تهیه پائین دارد سرو می شود.از ابتدای پیدایش قهوه و ایجاد مکانهایی جهت سرو آن ،قهوه خانه ها یا کافی شاپ ها مکانی جهت برگزاری جلسات شعر،گفتمان سیاسی،نقالی شاهنامه در ایران یا مباحث جنگ در اروپای درگیر با جنگ جهانی دوم بوده است .به همین دلیل این مکان دارای چیدمان میز و صندلی بنا به وسعت در داخل مکان یا حتی در فضای جلوی پیاده رو یا تراس و می باشدو مشتریان با تامل و استراحت بیشتر غذا را سرو می کنند.

امروزه در این دسته از رستورانها انوع نوشیدنیهای گرم قهوه ،چای ،اسنک های سبک ،انواع دسر ها و شیرینی ها و حتی در فرهنگ های جامعه های غیر اسلامی در صورت داشتن مجوز قانونی نوشیدنی الکل (آبجو یابعضی از نوشیدنیهای قهوه با ترکیب نوشیدنیهای الکلی)نیز سرو می شود و در پاره ای از کشورهای اسلامی استعمال تنباکو و قلیان نیز در قهوه خانه سنتی صورت می پذیردو در کل می توان گفت موارد سرو بسته به نوع فرهنگ درجوامع مختلف متفاوت است ودرکشور ما نیز بر طبق فرهنگ اسلامی سرو نوشیدنیها بر اساس فرهنگ اعتقادی و باوری مسلمانان صورت می پذیرد.

در  سیستم کافی شاپ پرسنل بیشتری بنا به وسعت به کار مشغولند بنابراین نوشیدنهای گرم یا سرد با تنوع و زمان بیشتر آماده سازی قابل ارائه است .

درکافی شاپ منو برسرمیز به مهمان ارائه می شود و سرویس ارائه و صورتحساب توسط پیشخدمت صورت می گیرد.

گرچه از نظر ساعات کاری نمی توان تفاوتی بین کافی شاپ یا کافه تریا قائل شد ولی معمولاً در هتلها یا مراکز پر رفت و آمد کافه تریا برای رفاه حال مشتریان وارد شده به هتل یا دیگر مراکز ۲۴ساعته به فعالیت دارد.درکافی شاپ به علت هزینه راه اندازی وتجهیزات بالاتروگرانتر ونوع سیستم سرویس مواد غذایی و نوشیدنی که آداب خاص خود را داراست دارای هزینه سرو  بالاتر ی نسبت به کافه تریا می باشد ولی در صورت وجود هر دو سیستم در هتل مبلغ غذا پائین تر از رستوران می باشد.